dinsdag 8 mei 2018

Zuiveren, wat is dat?

Vandaag besteed ik graag wat tijd aan een extra blog i.v.m. zuiveren.

Gisterenavond besefte ik dat ik vooral een vrienden- en kennissenkring heb van mensen die bezig zijn met ongeveer hetzelfde als ik: gezondheid, gezonde voeding, lichaamsbewustzijn, lichaamswerk, yoga, ... En dat ik op hetgeen ik hierover deel op Facebook ook vaak reacties krijg van mensen die hiermee bezig zijn of erin geïnteresseerd zijn.
Het drong ook tot me door dat er best wel meer mensen mijn blogs lezen dan enkel de mensen die geïnteresseerd zijn in gezondheid en bewustzijn. Niet dat dit er zoveel zullen zijn, maar er zijn er. Bij die mensen zijn ook mensen die helemaal niet snappen waar ik mee bezig ben, het nut er niet van inzien en het soms maar raar vinden wat ik allemaal doe. En dat is geen probleem, zeker niet.


Graag besteed ik deze blog vandaag aan de mensen die niet goed begrijpen waarmee ik bezig zijn, die het maar gek vinden, raar, nutteloos en zelfs ongezond. Niet dat ik het gevoel heb dat ik mij moet verantwoorden, zeker niet, alleen ikzelf kan voelen hoe goed ik me voel met wat ik doe en daar is geen enkele verantwoording voor nodig, heb ik geen begrip van de grote massa voor nodig.
Eerst en vooral wil ik onderlijnen dat ik geen saai leven leef omdat ik geen alcohol drink, fast food eet of enorme hopen voeding naar binnen werk. Ik kan heel veel plezier hebben, me heel goed voelen en enorm genieten, ook zonder alcohol of (zogezegd) lekker eten. Eerder nog, als ik dit drink of eet dan voel ik me pas slecht, mottig, slap, ... en dat is niet omdat ik het niet 'gewoon' ben 😉

Zuiveren, wat is dat en waarom doe je dat?

De meeste mensen krijgen meer 'vrije radicalen' (gifstoffen, chemicaliën, verontreinigde lucht, sigarettenrook, residu uit voeding, etc.) binnen dan ze denken, veel meer!
Ons lichaam is een ongelooflijk mooi fabriekje dat ervoor zorgt dat al het nodige uit onze voeding gehaald wordt zodat we gezond kunnen leven en functioneren. In de oertijd moesten we serieus ons best doen om aan voeding te geraken; we moesten op jacht en legden daarvoor kilometers af, te voet! We trokken de bossen in om bessen, wortels en noten te oogsten. We moesten vaak zelfs op de vlucht voor gevaarlijke dieren en op die manier hadden we voldoende beweging, op een heel natuurlijke manier, vanzelfsprekend.


Tegenwoordig hebben we nog altijd dat ongelooflijk mooi fabriekje, maar de laatste vijftig jaar (of meer) eten we niet meer zo gezond en bewegen we ook niet meer zoveel. We eten meer bewerkte voedingsstoffen, voeding waar additieven in verwerkt zijn, etc. 
Wat doet dit met ons lichaam?
Ons lichaam herkent deze 'vreemde' stoffen niet en weet niet wat het ermee moet aanvangen en daarom gaat het deze stoffen ergens opslaan, in onze cellen, in onze lever, ... een soort stockageruimte van 'chemisch afval' in ons lichaam.
Het is niet voor niks dat we de laatste decennia meer en meer mensen horen met klachten als vermoeidheid, futloosheid, pijntjes hier en daar, ... auto-immuunziekten steken meer dan ooit de kop op en wat doen we daaraan? We gaan naar de dokter voor een pilletje tegen de pijn, een pilletje om al deze vervelende symptomen te 'onderdrukken' en ... we worden nadien nog meer ziek. Al die pilletjes die je neemt zijn opnieuw 'vreemde' stoffen voor ons lichaam en ook die moeten weer ergens opgeslagen worden en op die manier geraken we in een vicieuze cirkel. 
Als de problemen zich meer op mentaal vlak uiten (door bvb een disbalans in de hormonale werking van ons lichaam) dan drinken we of eten we alles weg en we kiezen dan vooral voor suikerrijke voeding en voeding waarin veel transvetten zitten en nadien ... worden we ook ziek.

Ik ben iemand die ooit heel erg ziek werd omdat ik niet voelde wat mijn lichaam mij wilde vertellen,  bezig met allerlei dingen die er eigenlijk niet toe deden. Ooit zat ik zo diep en had ik zoveel pijn en ik had de keuze: pillen of gezonder gaan leven? (Hierover vertel ik graag meer in een volgende blog, wie daarin geïnteresseerd is kan dit later lezen).

Mijn keuze was vlug gemaakt en met de steun van mijn allerliefste man die altijd achter mij gestaan heeft en nog staat, is het mij gelukt en blijf ik ermee bezig. Hij ziet wat voor vrouw hij daarvoor terug krijgt en hij ziet hoe ik in de positieve zin verander. Hij ziet ook welk effect het in negatieve zin op mij heeft als ik uit evenwicht ben en me laat gaan. Hij weet ...


Zuiveren doe je dus om gifstoffen, afvalstoffen, uit je lichaam te verwijderen. In het begin is het best zwaar en voor wie niet dadelijk in de dieperik wil duiken kan beginnen met een milde zuiveringskuur. 
Als je met een kuur begint dan moet je weten dat veel van de gifstoffen, die je in al die jaren opgeslagen hebt in je lichaam, in je bloed zullen terecht komen om afgevoerd te worden (hoe anders?) en daardoor kan je jezelf best beroerd voelen en moe. Het fabriekje dat je lichaam is krijgt plots heel veel werk en het is daarom van belang dat je de eerste dagen van een zuiveringskuur thuis kan zijn en rust nemen. Tijdens een zuiveringskuur zijn er allerlei hulpmiddelen om je lichaam een handje te helpen, maar daarover ga ik nu niet uitweiden. 
Het is zelfs mogelijk dat je misselijk wordt en braakneigingen krijgt, maar dat is vaak maar één dag en dus van voorbijgaande aard. Waarom kan je hiervan last krijgen? Net omdat er een enorme hoeveelheid gifstoffen in je bloed terecht komt. Als je dus weet dat het daarvan komt en je kan dit aanvaarden, dan weet je ook dat je zuiveringskuur effect heeft.

Ik doe nu al negen jaar elk jaar een paar zuiveringskuren (met een onderbreking de afgelopen 2 jaar) en ik voel me daar ontzettend goed bij. Meestal duren die kuren een dag of 10 en als je de af- en opbouw er bij sommige kuren bij telt soms zelfs meer dan een maand. Het best heb ik me ooit gevoeld na een kuur van volledig vasten met op het toppunt 5 dagen sappen, 3 dagen op enkel thee en water en opnieuw 5 dagen sappen met ervoor en erna een af- en opbouw van ongeveer 2 weken (met nadien natuurlijk een gezonde levensstijl).
Dit jaar begon ik met Buchinger, een kuur waarbij je 5 dagen enkel water, thee (met honing erin) en groentebouillon drinkt en dat was erg makkelijk. Dit had ik niet verwacht omdat ik de afgelopen 2 jaar niet meer zuiverde. Mijn lichaam reageerde er enkel positief op, waarschijnlijk omdat ik redelijk gezond leef en omdat ik sinds begin dit jaar elke vorm van alcohol weiger (vroeger was dat ongeveer 2 keer per week een glaasje wijn, gemiddeld, en geregeld een pastis, sinds we in Frankrijk wonen).

Vorige zaterdag startte ik met een milde detoxkuur via de website Leefbewust.NU en ik verwachtte niet dat ik het moeilijk zou hebben. Het is wel de eerste keer dat ik een zuiveringskuur doe die gericht is op het zuiveren van de lever (al gebeurt dit sowieso tijdens een kuur). Ik drink nu elke ochtend en avond een mix die ervoor zorgt dat de zuivering van de lever extra gestimuleerd wordt.
Na de eerste dag had ik erge hoofdpijn, voelde ik me verschrikkelijk misselijk en had ik vreselijke braakneigingen. Vaak vinden mensen dit niet normaal, soms vragen ze zich af waarom ik dit doe.
Omdat mijn lichaam zo reageert wéét ik dat mijn kuur helpt, dat de afvalstoffen afgevoerd worden en dat is net wat het moet doen. Er zijn nog allerhande dingen waaraan je merkt dat de afvalstoffen afgevoerd worden, zeker in het begin dat je gaat zuiveren: je krijgt meer last van lichaamsgeur, je adem stinkt, je kan huiduitslag krijgen omdat de afvalstoffen ook via de huid afgevoerd worden, ... Gelukkig heb ik daarvan geen last meer 😊

Sowieso merk je aan je urine en je stoelgang dat je aan het zuiveren bent, vaak slechts de eerste dagen, nadien is alles veel properder en voel je jezelf heel erg propertjes en energiek. Na het zuiveren heb je zoveel meer energie en levenslust, maar ... we hebben met de jaren zoveel afvalstoffen in ons lichaam opgeslagen waardoor zuiveren een aanrader blijft.

Graag wil ik ook nog kwijt dat zuiveren ook op mentaal vlak werkt, er kunnen heel veel opgekropte emoties los komen als je hiermee begint, maar DAT is dus ook nodig, het is zo'n bevrijding.

Ik kan het alleen maar aanraden.

En voor wie het nog altijd niet begrijpt en/of het nog steeds bullshit vindt. Dat is helemaal geen probleem, gelukkig zijn wij mensen en hebben wij keuzevrijheid, dus ook de keuze om dit niet te doen. Geniet vooral van het leven! Dat doe ik zeker en vast 💜

Voor wie meer wil weten en meer uitleg wil krijgen over wat zuiveren is, bekijk de volgende reportage, hierin wordt alles heel mooi uitgelegd adhv een tekenfilm én je krijgt bovendien het verhaal van twee heel erg zieke mensen die gezond werden door te detoxen:
De reportage is in het Engels, voor wie het ondertiteld wil zien en Netflix heeft, blijkbaar kan je ze daar ook opvragen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten